شرکت هیما صنعت آریا

طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت

دسته‌بندی نشده

دستگاه تست نفوذپذیری هواAir permeability

معرفی

نفوذپذیری هوا به عنوان سرعت عبور جریان هوا در واحد سطح، تحت اختلاف فشار مشخصی تعریف می‌شود. سرعت عبور هوا معمولا بصورت میلی‌متر بر ثانیه بیان می‌شود. نفوذپذیری هوا یک فاکتور مهم در عملکرد محصولاتی مانند فیلترهای سوخت، لباس، کیسه‌های هوا، پارچه چترنجات و چادر می‌باشد. مقاومت نمونه در برابر نفوذ پذیری به تخلخل و ضخامت وابسته است. در بعضی از نمونه ها عبور هوا مطلوب و در بعضی دیگر عبور هوا نامناسب می‌باشد بطور مثال فیلترهای بنزین باید مانعی در برابر ذرات بسیار کوچک (در برخی موارد حتی در برابر باکتری‌ها و گرده‌ها) ایجاد کنند، در عین حال دارای نفوذپذیری هوای کافی برای به حداکثر رساندن کارایی باشند. فرآیند کشیدن هوا به داخل یک موتور، به انرژی نیاز دارد این باعث کاهش توان موجود و افزایش هزینه‌های سوخت می‌شود. طراحی صحیح فیلتر می‌تواند عمر و کارایی موتور را افزایش دهد. با این حال، برخی از محصولات ممکن است نیاز به نفوذپذیری هوا کم یا صفر داشته باشند. لباس‌های کار در فضای باز باید دارای نفوذپذیری بسیار کم باشند تا از اثرات سرما جلوگیری شود.

کاربرد

  • دستگاه نفوذپذیری جهت تعیین میزان عبور هوا برای اکثر محصولات، از جمله فیلترهای صنعتی، پارچه‌های نساجی، چادر، چتر نجات و غیره کاربرد دارد.

معرفی اجزای دستگاه
دستگاه نفوذ پذیری هوا مطابق (شکل1) از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول دستگاه شامل پنل کنترل ( شماره 1) که از کلیدها و صفحه نمایش تشکیل شده است تا بتوان تنظیمات مربوط به آزمون را انجام داد. قسمت دوم دستگاه گیره پنوماتیکی متصل به بازوی محرک ( شماره 2) با طراحی خاص به منظور اعمال فشار یکنواخت روی نمونه تشکیل شده است. همچنین هولدر با نازل‌های و مساحت سطح های مختلف (5-20-50-100) سانتی متر مربع و اورینگ (شماره 4)جهت جلوگیری از نشت هوا به بیرون است. قسمت سوم شامل استراکچر دستگاه (شماره 4) که برای سهولت جابجایی روی چرخ ها نصب شده است و همه سنسورها و قسمت هیدرولیکی دستگاه داخل آن قرار دارد.

پنل نمایش مطابق (شکل 2) شامل نمایشگر LCD، کلیدهای کنترلیSTART ، کلید RESET/ ERASE ، دکمه راست    ، دکمه چپ     و کلید امرجنسی می‌باشند.

بررسی عملکرد  

دستگاه در تست نفوذپذیری ابتدا به ترتیب اورینگ، هولدر با نازل مشخص و نمونه بصورت افقی در استند مطابق (شکل 3) قرار داده می‌شوند. سپس با روشن شدن دستگاه و زدن دکمه استارت بازوی محرک  با دسته بلند به وسیله جک هیدرولیک روی نمونه قرار گرفته و با استفاده از حلقه محافظ نمونه را سفت نگه می‌دارد. قرار گرفتن حلقه محافظ روی نمونه و کلمپ کردن آن باعث می‌شود هوا ازکناره‌ها نشت پیدا نکند. در مرحله بعدی با زدن مجدد دکمه استارت به دلیل اختلاف فشار ایجاد شده هوا از قسمت بالای نمونه به سمت پایین جریان می‌یابد و سرعت هوا به کمک جریان سنج اندازه‌گیری می‌شود. در نتیجه نفوذپذیری هوای نمونه با توجه به مساحت، اختلاف فشار و سرعت جریان نمونه محاسبه می‌شود. نتایج نفوذپذیری هوا معمولاً بر حسب میلی‌متر بر ثانیه بیان می‌شود.

مشخصات دستگاه

  • مطابق استاندارد بین المللی  ISO 9237
  • دقت اندازه‌گیری بالای 1٪
  • فشار تست تا 500 پاسکال
  • سنسور فلومس دقیق
  • سنسور فشار اختلافی
  • هولدر نمونه دارای چهار سایز نازل با اندازه cm2 5-20-50-100 و دارای اورینگ آب بندی
  • فک دستگاه دارای جک پنوماتیک و هولدر یکنواخت کننده فشار روی نمونه
  • کنترل فرایند تست توسطpid  دقیق  
  • صفحه نمایش برای نمایش فشار و دبی
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر و مانیتورینگ داده‌ها
  • دارای گواهی کالیبراسیون مورد تایید اداره استاندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *