شرکت هیما صنعت آریا

طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت

دسته‌بندی نشده

دستگاه تست کشش و فشار یونیورسال دو ستونه

تنسایل دو ستونه (Universal Tensile)

دستگاه تنسایل دو ستونه با قابلیت پیاده‌سازی آزمون‌های کشش (Tensile Test)، فشار (Compressive Test)، انعطاف پذیری/خمش (Flexure/Bending Test) جهت تست¬های پلیمری، سلولزی، منسوجات، کارتن، کاغذ، سیم، کابل و همچنین افزایش طول در نقطه تسلیم و پارگی استفاده می¬شود.
آزمون کشش یکی از آزمون¬های مخرب است که نمونه تحت نیروی کششی افزاینده قرار می¬گیرد تا دچار گسیختگی شود اين درحاليست كه ازدياد طول نيز به صورت همزمان با نيروي اعمالي (بار اعمالي) ثبت مي¬شود. تست كشش كه با عنوان تست تنش نيز شناخته مي¬شود، شايد اساسي ترين نوع آزمون مكانيكي مواد است كه مي¬توان روي يك ماده انجام داد. تست¬هاي كشش، ساده، نسبتاً ارزان و كاملاً استاندارد هستند. با كشيدن ماده، مي توان سريعا واكنش آن در برابر نيروهاي اعمالي را تعيين نمود. نتايج حاصل از آزمون به طور معمول براي انتخاب يك ماده به منظور كنترل كيفيت و پيش¬بيني اينكه چگونه يك ماده تحت انواع ديگري از نيروها واكنش نشان مي دهد به كار مي¬رود. با استفاده از تست كشش مي توانيد درباره¬ي خواص ماده تا حد زيادي آشنا شويد. وقتي به كشيدن قطعه تا زمان شكستن ادامه دهيد، به مشخصات كششي خوب و كاملي دست خواهيد يافت.
انتخاب مواد صنعتي تا حد زیادی به خواص مكانيكي درمقابـل كشـش، فشـار، پـيچش و غيره مرتبط است زیرا این مواد در عملیات تولیدی با اعمال فشار توسط ابزار و قالب ها تغییر شکل می یابند. لذا براي تعيين خواص مكانيكي و رفتار مواد در برابر نيروهاي مختلف، نياز به انجام آزمايش هاي مكانيكي مختلفي مي باشد و درک رفتار مواد در مقابل این نیروها، دارای اهمیت است.

عملکرد دستگاه تنسایل دو ستونه

نمونه بین فک ها براي سوار شدن روي دستگاه در فیکسچرهاي دمبلی شکل بالایی و پائینی بصورت کشوئی در داخل دستگاه قرار می گیرند. سپس این فیکسچرها داخل دستگاه قرار گرفته و ثابت می شوند. براي اندازه گیري بهتر تغییر طول این نمونه ها نسبت به مقادیر مشابه اندازه گیري شده توسط دستگاه تست کشش از دو اکستنسومتر خارجی در حین انجام آزمایش به دستگاه متصل می شوند، استفاده می شود. فاصله بین این دو اکستنسومتر خارجی طول سنجه بعد از نصب بر روي دستگاه تست کشش براي نمونه جوش 50و براي بقیه نمونه ها30میلی متر میباشد. حوه قرار گرفتن اکستنسومترها بر روي دستگاه تست کشش در شکل نشان داده شده است. با تنظیمات صورت گرفت بر روي سیستم متصل به دستگاه تست کشش آغاز می شود.
میزان حرکت قسمت متحرك دستگاه بصورت استاندارد و برابر 0.1میلیمتر بر ثانیه براي تمام نمونه هادر نظر گرفته شد. به علت حساسیت زیاد اکستنسومترها و براي اینکه در هنگام شکست نمونه که بصورت ناگهانی صورت میگیرد، ابزار اندازهگیري آسیب نبیند، دستگاه طوري تنظیم شد که در مدتی تعیین شده و قبل از شکست این وسائل از روي نمونه جدا شوند و از آن به بعد از اطلاعاتحرکت فک هددستگاه استفاده شود .در ابتدا نمونه به یک اندازه تغییر قطر میدهد اما همانطور که پیشبینی شده بود در محلی بین اکستنسومترها قسمتی از نمونه داراي تغییر قطر بیشتري شده و اصطلاحا ًوارد ناحیه گلوئی شدن میشود. با افزایش نرخ کرنش در ناحیه گلوئیشده، پس از مدتی نمونه از همان ناحیه دچار شکست خواهد شد. در طول آزمایش نیروي محوري توسط سنسورهاي که براي سنجش نیروکارگذاري شده اندخوانده می شوندو تغییرمکان محوري هد متحرك دستگاه و تغییر طول نمونه توسط اکستنسومتر ثبت می شود. این داده هاي خام به کامپیوتر فرستاده می شوند و کامپیوتر به کمک نرم افزار اختصاصی Test Xpert ،داده ها را تجزیه و تحلیل می نماید و خروجی را براي چاپ به چاپگر می فرستد.

مشخصات دستگاه تنسایل دو ستونه

قاب بار قوی دارای چهار ستون راهنمای کروم سخت و پایه های عظیم و متحرک است که از ویژگی های عالی هدایت و سطح بالای سختی دستگاه اطمینان حاصل می کند.
• فناوری درایو AC کنترل دیجیتال بدون تعمیر و نگهداری همراه با یک سیستم نوآورانه بازخورد موتور اجازه می دهد تا ویژگی های سرعت ثابت بسیار عالی حتی در سرعت های بسیار پایین نیز حاصل شود.
• پیچ های توپی دقیق بدون فشار و بدون واکنش با سروو درایو AC کنترل دیجیتالی امکان عملکرد بدون تعمیر و نگهداری را فراهم می کند.
• منطقه بزرگ آزمایش همراه با ارتفاع کلی کم ، نمونه ها و اجزای دارای طیف گسترده ای از طول را آزمایش می کند.
• دستگاه آزمایش مستقیماً بر روی زمین و بدون پایه قرار دارد.
 دارای سیستم کنترل توسط نرم افزار کامپیوتری و PLC، HMI به انتخاب مشتری
 اندازه گیری نیروی کششی و فشاری
 ظرفيت از 1 تا 100000 کيلوگرم
 قابل اتصال انواع فک¬هاي مختلف
 سيستم حرکتي بال اسکرو و سرو موتور
 جابجایی برحسب میلی¬متر و درصد ازدیاد طول
 مجهز به اکستنسیومتر جهت حذف خطای تغییر شیب در نمودار تنش-کرنش حاصل از سر خوردن نمونه درگیره دستگاه و قابلیت اندازه گیری میزان تغییرطول را در دقت بالا توسط کانالی مجزا از خود دستگاه، عملی می¬سازد
 تکرار پذیری بالا
 دارای نرم افزار توانمند کامپيوتري
 ذخیره تست¬ها تا یک گیگا بایت
 کيفيت بالا، قطعات استاندارد و قيمت بسيار مناسب
 مناسب براي تست¬هاي پليمري، فلزی، قطعات خودرويی
 سیستم حرکتی با دقت بالا و سرعت یکنواخت در حین تست در سرعت¬های مختلف
 این دستگاه نیازی به کامپیوتر برای انجام تست ندارد و داده¬ها را پس از تست در صورت نیاز می¬توان بر روی کامپیوتر توسط نرم افزار اکسل بررسی نمود.

کاربردتنسایل دو ستونه

دستگاه تست کشش یونیورسال اغلب برای کنترل کیفیت، بازرسی، آزمون فیزیکی، تحقیقات مکانیک، توسعه مواد و محیط تولید استفاده می‌شود. دستگاه قادر است خواص مکانیکی طیف وسیعی از مواد مانند فلزات، پلاستیک¬ها، لاستیک، چرم، خط نایلون، پارچه، سرامیک¬ها، کامپوزیت¬ها، ورقه فویل، گرافیت، چسپ، قطعات اتومبیل، الوار، قطعات صنعتی کامل شده را تست کند.

   مشخصات فنی تنسایل دو ستونه

ظرفیت جابجایی 1000 میلی¬متر
حدکثر سرعت 1/0 تا 500 میلی متر بر دقیقه
تفکیک پذیری نیرو 100000
ابعاد( ارتفاع، عرض، طول) ) ( سانتی-متر-وزن)

capacity
1000 mm Travel
0/1-500 mm/min Speed Rang
100000 Force Resolution

راهنمای کارکرد دستگاه کشش تنسایل دو ستونه

راهنمای کارکرد دستگاه کشش دستگاه شامل دو بخش می‌باشد:

  • سخت افزار :سخت افزار شامل فک ثابت و متحرک، لودسل، میکرو سویچ‌های حد بالا و پایین، کلید روشن خاموش، شستی حرکت دستی فک
  • نرم افزار :شامل قسمت‌های زیر با جزییات می‌باشد :

صفحه اصلی :

2-1         آغاز آزمون بند                         Test

2-2         تنظیمات کاربری دستگاه بند     Setup  

2-3          آزمون‌های ذخیره شده بند       Data

 
صفحه اصلی برنامه

مشخصات آزمونه که قابل تغییر بوده و برای بدست آوردن تنش و کرنش صحیح، وارد کردن سطح مقطع و طول اولیه، مهم است و همچنین سرعت دستگاه نیز مطابق با استاندارد باید مشخص شود.

شامل نام تست                  test name                    

شماره تست                      test number

طول اولیه                              Lo                                      

سطح مقطع                          Area                           

سرعت                                Speed                                      

 صفحه شروع تست که فقط نشان دهنده بوده وغیر قابل تغییر می‌باشد و پارامترهای سطح مقطع طول اولیه و سرعت در مرحله مشخصات آزمونه تعریف می‌شوند.

  • نیروی لحظه‌ای             Load
  • حداکثر نیرو              Max Load
  • تنش                         Stress                              
  • کرنش                       Strain                         
  • جابجایی بر حسب میلی‌متر   Elongation
  • سطح مقطع                Area 
  • سرعت                      Speed                                            
  • طول اولیه                   Lo                                    

کلیدهای فرمان :

  • شروع آزمون            Start
  • کلید صفر کردن داده‌ها       Zero
  • توقف آزمون            Stop

جهت توقف آزمون قبل از رسیدن به نقطه شکست

گراف (3-1)Graph                                        

همزمان با انجام تست می‌توان با انتخاب این کلید رسم گراف را همزمان مشاهده نمود، گراف به دو صورت، نیرو بر حسب زمان و نیرو بر حسب جابجایی رسم می‌شود. در پایان و پس از اتمام تست می‌توان با استفاده از کلید Take picture گراف را بصورت عکس در حافظه دستگاه ذخیره نمود و یا برای مشاهده نتایج آزمون ( 4-1)کلید برگشت (Back)  را استفاده نمود.

4-1 نتایج آزمون که شرح پارامترهای آن قبلا داده شد.

در صورت تمایل به ذخیره کردن نتایج کلید Save  و در غیر اینصورت کلیدNew  انتخاب شود در صورت انتخاب کلید New به بند 1-1 بر میگردیم و می‌توان با وارد کردن مشخصات جدید تستی دیگر آغاز نمود و یا با انتخاب Back  به صفحه نخست بازگشت که در این صفحه می‌توان بند 1- 2 یا  همان Setup انتخاب نمود این بخش شامل پارامترهای زیر می‌باشد:

1-2 Setup

نقطه شکست Break Point  که واحد آن درصد است و منظور تعیین نقطه شکست بر اساس حداکثر مقدار نیرو بوده و می‌تواند 1 درصد تا 100 درصد باشد. در صورتی که عدد 100 برایش انتخاب شود تست با پاره شدن نمونه، پایان نمی پذیرد و همچنان ادامه می‌یابد مگر بصورت دستی تست قطع گردد. و چنانچه این عدد 1 درصد انتخاب شود اگر نیرو نسبت به حداکثر مقدار نیروی کششی یک درصد افت پیدا کند تست متوقف می‌شود پس باید عدد مناسب را برگزید زیرا در صورت کم بودن این عدد نیرو حاصل از کشش یا فشاربا کوچکترین کاهش پایان می‌پذیرد و یا برعکس نیروی پیش تستPre Load  این عدد مقدار حداقل را برای پایان تست مشخص می‌کند چنانچه این عدد 1 باشد نیروی تست باید بالاتر از 1 کیلو گرم باشد تا دستگاه فرمان شکست را صادر کند اگر این عدد 5 باشد حداقل نیروی برای اتمام تست 5 کیلوگرم است این مقدار حتما باید وارد گردد و عددی بالاتر از صفر باشدکه متناسب با دامنه تست تعیین می‌گردد. بالاترین میزان نیرو High Force  که ظرفیت لودسل برای این عدد وارد می‌شود و یا کمتر جهت محدود کردن دستگاه . Return Speed سرعت برگشت فک بعد از پایان تست و پاره شدن نمونه ویا توقف دستی تست. جهت حرکت فک در حین انجام آزمون  Direction عموما Up برای کشش و Down  برای فشار می‌باشد. رقم اعشاربرای نیروForce Fraction می‌تواند عدد صفر ، 1 ، 2 یا 3 باشد. واحد نیرو Force Unit کیلو گرم نیرو ، نیوتن و یا گرم نیرو مختصات محور افقی و عمودی گراف Graph Mode، نیرو بر واحد زمان F/T ، نیرو بر واحد جابجاییF/D  Test Mode روش آزمون به شکل کششی Tensile، یا فشاری Compression می‌تواند باشد ظرفیت لودسل  Capacityبسته به لودسل انتخاب می‌شود.

1-3 Data

داده‌های مربوط به تست در این قسمت ذخیره می‌شوند و میتوان براساس شماره گذاری که توسط اپراتور یا بصورت اتوماتیک انجام گرفته نتایج را مشاهده نمود و میتوان با کلید Clear data logger داده‌ها پاک نمود.

  مشخصات دستگاه تنسایل دوستونه ساخت شرکت ADO

در ظرفیتهای مختلف از 10 کیلو گرم مخصوص محصولات سلولزی تا 2000 کیلو گرم برای تستهای پلیمری و غیره ( قابل اتصال چند لودسل با ظرفیتهای متفاوت)

* با دامنه جابجایی مفید 1100 میلیمتر

* سیستم حرکتی AC servo motor با دقت بالا و سرعت یکنواخت از 5/0 تا 500 میلیمتر بر دقیقه

* قابلیت تعریف واحد اندازه گیری نیرو بر حسب kgf, gf , N

* استفاده از سیستم کنترل PLC و نشانگر HMI لمسی صنعتی به دلیل استحکام بالا و خرابی بسیار کم نسبت به سیستمهای میکرو کنترلی یا کامپیوتری با قابلیت ارایه حداکثر نیرو بر حسب نیوتن و یا کیلوگرم،جابجایی برحسب میلیمتر محاسبه تنش و کرنش و بسیاری پارامترهای دیگر مهندسی مواد (و همچنین ارایه نرم افزار کامپیوتری در صورت درخواست مشتری بدون هیچ گونه خطایی در ارتباط با کامپیوتر)

* ذخیره تستها تا هزار تست و قابل انتقال به کامپیوتر و ارایه در نرم افزار Exel

* رزولوشن 200000 نقطه برای نیرو(دقت 20 گرم برای دستگاه 2 تن)

* استفاده از قطعات مرغوب و با کیفیت و موجود در بازار

* کیبورد پرتابل برای حرکت دستگاه و باز و بسته کردن فکها در صورت انتخاب فک پنوماتیک

* قابلیت نصب انواع فک و فیکسچر بر روی دستگاه جهت تست های کشش ، فشار ، خمش ، و تستهای تخصصی از جمله آزمونهای پلیمری نظیر انواع لوله ، قطعات خودرویی ، فلزی ، چسب ، وو غیره مطابق با استانداردهای مربوطه

* استفاده از بال اسکرو و سیستم ریل و واگن Linear Guideway برای حرکت فک برای بدست آوردن حداکثر راندمان و بالاترین دقت

* ظاهر زیبا و قابل رقابت با نمونه های اروپایی از نظر کاور و استفاده از ماشین الات به روز جهت ساخت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *