شرکت هیما صنعت آریا

طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت

دسته‌بندی نشده

دستگاه تست تاخوردگی کاغذ و مقوا  MIT Folding Tester

sdr
dav

 مقاومت به تا خوردگی یکی از پیچیده‌ترین خواص مکانیکی عمومی کاغذ است و برای نمونه‌هایی مانند کاغذهای بسته بندی، اسکناس، اوراق بهادار و غیره که در آن مقاومت به تاخوردگی حایز اهمیت می‌باشد کاربرد دارد. پیچیدگی آزمون مقاومت به تا خوردگی به این دلیل است که در این آزمون نیروهای کششی، انعطاف‌پذیری، مقاومت به فشار و دیگر تنش‌های برشی و تغییر طول های نسبی به صورت ترکیبی به نمونه اعمال می‌شود. عموما میزان مقاومت به تاخوردگی را می‌توان از طریق افزودن الیاف به نمونه افزایش داد. در این رابطه استفاده از الیاف پنبه و پارچه برای بهبود مقاومت به تاخوردگی مناسب می باشند. اندود کردن، افزودن پرکننده و اهار سطحی می‌تواند باعث کاهش مقاومت تاخوردگی شوند. مقاومت تاخوردگی هم چنین به شدت تحت تاثیر درصد رطوبت الیاف قرار دارد.

ویژگی‌های مکانیکی کاغذ از الزامات مهم در بحث کاغذ سازی می‌باشد یکی از این ویژگی‌ها، مقاومت برای تحمل تا زدن کاغذ می‌باشد. آزمون مقاومت به تاخوردگی آزمونی است پیچیده و ترکیبی از مقاومت کششی، خمش پذیری، مقاومت در برابر فشردگی و دیگر تنش‌های برشی و تغییر طول نسبی بوده و با افزایش سطح و میزان اتصال بین الیاف، طول الیاف، انعطاف پذیری الیاف و همچنین رطوبت، میزان این مقاومت افزایش می‌یابد. سلولز عامل اصلی سازنده انواع كاغذها بوده و همه‌ی خواص فيزيكي و شيميايي كاغذ وابسته و مربوط به آن مي‌باشد. كاهش ميزان مقاومت تاخوردگي، مربوط به كاهش درجه پليمريزاسيون و تجزيه و تخريب سلولز و عدم توانايي در ايجاد پيوندهاي هيدروژني و درهم رفتگي الياف است. در هم تنيدگي الياف در مقاومت به تاخوردگي تاثير دارد. اين بدان معناست كه هرچه الياف انعطاف پذيرتر باشند، مقاومت به تاخوردن افزايش مي‌يابد و بالعكس سفت بودن الياف سبب كاهش مقاومت به تا خوردگي می‌شود. معمولا درهم رفتگي الياف سبب افزايش مقاومت به تاخوردن و مقاومت به کشش می‌شود. در آزمايش مقاومت به تاخوردن ما با اصطلاحات زیر روبرو هستيم :

دوبار تاخوردن (Double Fold) : نوسان کامل نمونه که در امتداد یک خط ایجاد می‌شود و نمونه ابتدا به سمت عقب و سپس در همان امتداد به سمت جلو خم می‌گردد.

دوام در برابر تا خوردن (Folding Endurance) : لگاریتم بر (پایه10) عدد دوبار تاخوردن تا هنگام شکستن نمونه

عدد تاخوردگی (Fold Number): آنتی لگاریتم (وارون لگاریتم) میانگین دوام در برابر تاخوردن

 

کاربرد دستگاه تست تاخوردگی:

از آزمون‌ مقاومت تاخوردگی برای تخمین توانایی کاغذ در برابر تحمل خمش، تاخوردگی و چین خوردگی استفاده شده است. دستگاه تست تاخوردگی همچنین برای اندازه‌گیری خرابی کاغذ پس از کهنه شدن مفید است. دستگاه تست تاخوردگی برای کاغذ، مقوا، چرم، پلاستیک و سایر مواد مواد قابل انعطاف با خصوصیات کششی نسبتاً کم که ضخامت کمی دارند مناسب است. عموما و مطابق استانداردهای مربوطه، دستگاه تست تاخوردگی بیشتر برای نمونه‌هایی که در معرض تعداد تاخوردگی فراوان مانند کاغذ اسکناس و اوراق بهادار و یا نمونه‌هایی که در آن مقاومت به تا خوردن اهمیت دارد مانند کاغذهای بسته بندی محصول کاربرد دارد.

اجزا دستگاه تست تاخوردگی:

دستگاه تست تاخوردگی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اول شامل گیره بارگذاری مدرج رفت و برگشتی همراه با وزنه و فنر برای ایجاد بار ثابت روی نمونه همچنین یک جفت فک نگهدارنده می‌باشد. بار مورد نیاز به وسیله فنر و صفحه مدرج روی نمونه اعمال شده و نمونه بین دو فک نگهدارنده قرار داده می‌شود. قسمت دوم شمارشگر دستگاه برای ثبت عدد تا خوردن که با شکستن نمونه بطور خودکار متوقف می‌شود.

بررسی عملکرد دستگاه تست تاخوردگی:

ابتدا تراز بودن دستگاه تست تاخوردگی را کنترل کرده و سپس میزان بار اعمالی را تنظیم می‌کنیم نمونه در زیر بار ثابت ( تنش ثابت) و بین فک‌ها قرار می‌گیرد. نمونه‌هایی با ضخامت متفاوت با توجه به استاندارد آزمایش و نیاز مشتری به طور ثابت بین فک‌های نگهدارنده قرار داده می‌شوند. فک بالایی به بار وصل شده و فک پایینی تحت زاویه مشخص نمونه به چپ و راست می‌چرخد، اندازه فک‌های مورد نیاز باید هنگام سفارش بیان شود. شمارشگر دستگاه در حالت صفر قرار گرفته و آزمون تا خوردن شروع مي‌شود. سپس نمونه از هر جهت به زاویه 135 درجه، با سرعت 175 بار در دقیقه تا زده می‌شود و تا زمان شكستن نمونه و توقف دستگاه شمارشگر ادامه مي‌يابد. یک گزینه سرعت تاشو متغیر به اپراتور اجازه می‌دهد تا نرخ تاشو را بین 20 تا 175 بار در دقیقه تغییر دهد طراحی دستگاه باید به گونه‌ای باشد که تنها نیروی کششی فنر و تاخوردگی به نمونه وارد شده و فک بدون جابجایی مکانی نسبت به مرکز گردش حول محور خود حرکت نماید که این مهم طراحی شده توسط مهندسان ADO با دقت بالا لحاظ شده است. به طور خلاصه عملکرد کلی دستگاه تاخوردگی به صورت تاخوردن يك قطعه كاغذ، با ابعاد و ضخامت مشخص شده در استاندارد كه با ايجاد حركت رفت و برگشتي، آنقدر در معرض تنش طولي قرار مي‌گيرد، تا پاره شود.

مشخصات دستگاه تست تاخوردگی:

  • مکانیزم چرخشی دقیق و خطایی کمتر از یک درجه
  • ظرفیت دستگاه تا وزنه‌های 500 گرمی
  • دارای انحنای لبه فک‌ها مطابق استاندارد عرض فک 19 میلی‌متر و فاصله بین فک‌های مشخص
  • برگشت خودکار فک تا زدن به نقطه صفر برای نمونه گذاری جدید
  • کاربری ساده، کاملا اتوماتیک همراه با شمارشگر تعداد تا شدن با استفاده از سنسور غیر تماسی شمارنده تا خوردگی و ثبت آن بعد از پارگی 
  • دارای شاخص بارگذاری نیرو
  • زاویه چرخش فک چرخنده تا 90 درجه به راست 90 درجه به چپ
  • آزمون جمع‌آوری و نمایش همزمان داده‌ها
  • ساخت بسیار دقیق و مهندسی به دلیل استفاده از ماشین‌الات  CNC

استانداردهای فنی دستگاه تست تاخوردگی:

ISO 5626: استاندارد تعیین مقاومت کاغذ در برابر تاخوردگی

GB/T 2679.5: استاندارد تعیین مقاومت کاغذ و تخته در برابر تاخوردگی (تسترMIT)

QB / T 1049: استاندارد تست مقاومت کاغذ و تخته

ASTM 2176-97: استاندارد تعیین استقامت تاخوردگی کاغذ با ضخامت‌های مختلف

ISIRI01404: استاندارد تعیین دوام کاغذ در مقابل تاخوردن

One thought on “دستگاه تست تاخوردگی کاغذ و مقوا  MIT Folding Tester

  • 2022-09-17

    چرا بهع معروفترین استاندارد موجود TAPPI اشاره نکردید؟

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *