شرکت هیما صنعت آریا

طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت

دسته‌بندی نشده

تست ماتی Opacity

کدری یا ماتی بصورت مقدار انرژی نور که از دیواره نمونه عبور می‌کند و به صورت درصدی از انرژی نور تابشی به نمونه بیان می‌شود. برای تعیین  کدری یا عدم نفوذ پذیری لوله‌ها و اتصالات پلاستیکی (نشان دادن نتایج به صورت درصد) می‌توان از دستگاه تست ماتی یا کدری لوله استفاده کرد. دستگاه تست ماتی برای تعیین تیرگی لوله‌ها، ورق‌های PVC، اتصالات پلاستیکی و سایر مواد شفاف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به طور گسترده‌ای در موسسات تحقیقاتی علمی، بخش‌های بازرسی کیفی‌، شرکت‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با عبور نور از طریق لوله ها و اتصالات مکانیکی بستری مناسب برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم می­‌شود. رشد این میکرو ارگانیزم‌ها بستگی به میزان عبور نور داشته و میزان عبور نور نیز به بستگی به فرمولاسیون كامپاوند مواد اولیه و یا مستربچ دارد. به همین منظور برای جلوگیری از رشد باکتری ها و تغییر طعم آب، لوله ها و اتصالات باید مات باشد. برای اندازه گیری شار نوری لوله یا اتصالات، از دستگاه کدری سنج استفاده می‌کنیم. از آزمایشگر کدورت برای تعیین ویژگی نوری پلاستیک­ها از جمله رنگ، وضوح، جذب و اندازه گیری کدری استفاده می‌شود. بیشتر رزین‌ها به طور طبیعی واضح و شفاف هستند. با افزودن رنگدانه یا پرکننده‌ها می‌توانند مات شوند.

کاربرد دستگاه تست ماتی Opacity:

برای تعیین کدورت لوله‌ها و اتصالات پلاستیکی استفاده می‌شود. لازم است لوله یا اتصالی که برای تأمین آب مورد استفاده قرار می گیرد به اندازه کافی مات باشد تا از رشد جلبک‌ها جلوگیری کنند. از دستگاه کدورت برای تعیین ویژگی نوری مانند درصد عبور و جذب نور از لوله های پلی پروپیلن، pvc و فیلم‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. دستگاه تست کدری سنج برای تولید کنندگان لوله، موسسات تحقیق و بازرسی کاربرد دارد.

اجزای دستگاه تست ماتی Opacity:

این دستگاه شامل سه قسمت اصلی است. قسمت اول منبع نوری با طیف نوری در محدوده­ی مشخص شامل دیافراگم برای متمرکز کردن و تنظیم تابش موازی نور، طول موج مشخص و پهنا به اندازه نمونه است. قسمت دوم شامل سیستم جمع آوری شار نوری متشکل از کلکتور یا کره جمع کننده و سلول فتو الکتریک است. کره جمع کننده با سطح داخلی سفید و دارای موانع برای جلوگیری از تابش مستقیم نور به آشکارساز می‌باشد. سلول فتوالکتریک به همراه آشکار ساز برای اندازه‌گیری دقیق جهت اندازه‌گیری میزان درصد عبور نور استفاده می‌شود. قسمت سوم شامل نگهدارنده نمونه قابل استفاده برای لوله‌های با قطر مختلف و قرار‌گیری سطح نمونه به صورت عمود بر محور نور، رابط کاربری با صفحه نمایش، میکروچاپگر و میکروپرسسور برای اندازه‌گیری و نمایش مقدار ماتی نمونه می باشد.

عملکرد دستگاه تست ماتی Opacity:

منبع نور و سلول فتو الكتريك را در فاصله مناسبي از يكديگر بطوريكه در معرض نور طبيعي قرار نداشته باشد قرار می‌دهیم. سپس حداكثر انحراف نور (DM) را كه از تابيدن جريان نور منبع نور بر روي سلول فتو الكتريك بدست آمده قرائت می‌کنیم. قطعه آزمون را طوري بر روي سلول فتوالكتريك قرار دهيد كه يكي از ديواره‏ها بين منبع نور و سلول فتوالكتريك قرارگيرد (فاصله بين منبع نور و سلول بايد ثابت بماند). سپس دوباره حداكثر انحراف نور (D) را كه از جريان نور منبع به وجود مي‏آيد. بر روي گالوانومتر قرائت می‌کنیم. مقدار انحراف با مقدار جريان نوري كه از ديواره قطعه آزمون عبور مي ‏كند متناسب مي‏ باشد.

مشخصات دستگاه Opacity:

  • سیستم کسب شار نور با استفاده از جمع کننده‌های نوری با دقت بالا
  • طراحی دستگاه بصورتی است که می‌توان همزمان چند نمونه با قطرهای مختلف اندازه گیری کرد
  • v دیتکتور برای اندازه گیری نور عبوری از نمونه و نور سنج دیجیتال
  • نمایشگر دیجیتال با نمایش مستقیم میزان کدری بر حسب درصد
  • منبع نور با طول موج 540 نانومتر تا 560 نانومتر
  • طراحی تجهیزات بستن خط (همان مرکز) نمونه با منبع نور
  • دستگاه سنجش نور از 0 درصد تا 100 درصد متغیر است
  • اندازه گیری کدری نمونه‌ها تاضخامت 15 میلی‌متر با گیره‌های مخصوص نگهداری
  • طراحی الکترونیکی حالت جامد تضمین کننده ماندگاری طولانی دستگاه
  • دارای محل نگهداری ویژه نمونه برای جلوگیری از ورود نور اضافی و گرد و غبار در نتیجه بالا رفتن دقت دستگاه
  • رنگ روکش پودری
  • دیافراگم و لنز مخصوص برای متمرکز کردن نور
  • محدوده اندازه گیریکدری0 تا 9/99%
  • با تجزیه و تحلیل خودکار، ضبط، ذخیره سازی، توابع صفحه نمایش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *