شرکت هیما صنعت آریا

طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت

دسته‌بندی نشده

تست دوام صندلی

دستگاه دوام صندلی برای شبیه‌سازی نیروی وارد شده به صندلی هنگام تصادف استفاده می‌شود تا تولیدکنندها بتوانند کیفیت و عملکرد محصولات خود را ارزیابی نمایند. صندلی مورد آزمایش توسط گیره‌های نگهدارنده به میز تی اسلات متصل شده است. نیروی مشخصی به وسیله جک (سروو موتور و بال اسکرو) به کف صندلی، و پشت سری با سرعت قابل تنظیم اعمال می‌شود. تعداد دفعات اعمال نیرو به هریک از موقعیت‌های مشخص شده قابل تنظیم می‌باشد، در برخی موارد در حین انجام آزمایش سالم ماندن صندلی در هر سیکل چک می‌شود در برخی تست‌ها بعد از اتمام آزمایش سالم ماندن صندلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. تمامی تست‌ها مخرب می‌باشد. اگر صندلی بدون آسیب باشد عملکرد مطلوبی داشته و تایید می‌شود. در حین اعمال نیرو چنانچه جابجایی از مقدار مشخص فراتر رود، به معنی خرابی صندلی بوده و تست متوقف می شود.

کاربرد دستگاه تست دوام صندلی:

  1. دستگاه تست دوام صندلی به منظور ارزیابی کیفیت فوم و استراکچر آن در برابر نیروهای مختلف در صنعت خودرو و مبلمان کاربرد دارد.

اجزا دستگاه تست دوام صندلی:

دستگاه تست دوام صندلی از سه بخش اجزای مکانیک، اجزای حرکت مکانیکی، بخش الکترونیکی و نرم افزار تشکیل شده است، و بصورت مجزا پیچیدگی فنی نهفته درطراحی و ساخت ابعاد، طراحی مکانیزم و عملکرد هر بخش توضیح داده شده است.

 بخش مکانیکی:

  1. صندلی بر روی یک صفحه T slot به ابعاد دهانه 1 متر و عمق 70 سانتی‌متر و ضخامت 30  که شیاری به عمق 15 میلی‌متر توسط پیچ و مهره T در شیارهای تعبیه شده بسته خواهد شد.
  2. دو عدد فیکسچر نصب صندلی چپ و راست جلو  برای صندلی
  3. مدل SAE hip type  شبیه‌سازی پای انسان از جنس آلومینیوم با وزن 80 کیلوگرم
  4. دیسک قطر  100میلی متر آلومینیومی
  5. مدلSAE hip type شبیه‌سازی پشت انسان  از جنس آلومینیم
  6. گوی فلزی به قطر 165 میلی‌متر از جنس آلومینیوم
  7. میزهای جانبی نصب سیستم‌های حرکتی ابعاد تقریبی عرض 20سانتی‌متر که توانایی بستن حالات مختلف برای تست را خواهد داشت.

بخش حرکت مکانیکی:

  1. یک عدد سیستم سرو موتور متصل به بال اسکرو به جهت تبدیل حرکت دورانی موتور به حرکت خطی برای حرکت دادن خطی صندلی
  2. یک عدد سیستم سرو موتور متصل به گیربکس  برای حرکت چرخشی صندلی
  3. سه مدل سیستم جک پنوماتیک برای آزاد کردن اهرم ها
  4. زمان سیکل بالا و پایین رفتن پشت سری صندلی حدود 10 ثانیه خواهد بود.
  5. سرعت تست 0 تا  بار در دقیقه

بخش اجزای الکتریکی:

  1. مجموعه تجهیزات کنترلی بهمراه کامپیوتر در یک تابلو (راک ایستاده ) نصب خواهند شد.
  2. کامپیوتر نصب شده در تابلو همراه مبدل 200 KSPS و نرم افزار تست که تمامی مراحل تست توسط آن اجرا می شود.
  3. کنترل کننده مرکزی جهت اعمال فرمانهای ارسال شده از کامپیوتر و کنترل محدودیتها
  4. درایورهای سروو موتورها
  5. شیر‌برقی پنوماتیک
  6. گراف تغییرات نیرو و مکان بر حسب زمان در نرم افزار کشیده خواهد شد و اپراتور اشراف کامل بر روی نحوه تست خواهد داشت.

عملکرد دستگاه تست دوام صندلی

در دستگاه تست دوام صندلی تست‌های مختلف روی صندلی انجام می‌شود بعد از هرتست اپراتور بصورت چشمی صندلی را چک کرده و رتبه بندی می‌شود. هر تست بصورت مجزا مختصرا توضیح داده شده است. در روش اول تست عملکرد توسط دیسک به قطر 100 میلیمتر مقدار نیروی  30کیلوگرم به تعداد 140000بار و پس از آن 100 کیلوگرم به تعداد 10 بار به مدت ۱ الی ۱۰ ثانیه روی کفی صندلی وارد می‌شود. زمان یک سیکل توسط اپراتور قابل تنظیم می باشد.گراف تغییرات نیرو و مختصات مکانی حرکت دیسک اعمال نیرو صندلی در حین تست توسط نرم افزار کشیده شده و در کامپیتوتر  نمایش داده می‌شود. پیچیدگی فنی این قسمت ناشی از وارد کردن نیرو در مکان مشخص  شده روی کفی (120 میلی‌متری جلوی کفی) شکل ۱ می‌باشد.

در روش دوم

در روش دوم تست دوام یک مدل (T4) SAE hip type شبیه‌سازی پشت انسان بر روی نقاط A,B,C,D اعمال شده و اپراتور مرکز اعمال نیرو را در نقاط مشخص شده طبق (شکل 2)تنظیم می‌کند. فاصله نقطه A تا HP  250میلی‌متر بوده و گشتاور 10 kgf.mمعادل نیروی 392نیوتن خواهد بود. فاصله نقاط B,C,Dتا  600 HPمیلیمتر بوده و گشتاور 20kgf.mمعادل نیروی  327نیوتن و گشتاور 30 kgf.m  معادل نیروی  490نیوتن خواهد بود. اپراتور زاویه اعمال نیرو در نقاط A,B,Cرا عمود بر صندلی و در نقطه D افقی و مطابق (شکل‌ 3)تنظیم خواهد کرد. زمان سیکل اعمال نیرو پشتی صندلی بین  1تا  4ثانیه قابل تنظیم خواهد بود. پیچیدگی فنی این تست ناشی از طراحی و ساخت مدل شبیه‌سازی پشت انسان و مکانیزم اعمال نیرو در نقاط مشخص شده می‌باشد.

پشتی صندلی کاملا خوابیده نیرو60 کیلوگرم به تعداد 20000 بار به مدت 2 تا 10 ثانیه وارد می کند سپس بعد از گذشت 20000 بار اعمال نیرو صندلی توسط اپراتورچک می شود.

در روش چهارم تست دوام یک مدل  SAE Hip Type شبیه‌سازی مدل پای انسان بر روی پشتی صندلی کاملا خوابیده نیرو60 کیلوگرم به تعداد 20000 بار به مدت 2 تا 10 ثانیه وارد می کند سپس بعد از گذشت 20000 بار اعمال نیرو صندلی توسط اپراتورچک می شود.

در روش پنجم تست دوام نیروی 60کیلوگرم توسط یک گوی در محل پشتی فریم به فاصله 300میلی‌متر بالاتر از لولا مطابق شکل ۵، به تعداد 300000بار اعمال می شود. همچنین نیروی ۵۰  کیلوگرم توسط همان گوی مرحله بالا به وسیله سیستم سرو موتور بال اسکرو در محل پشت سری به فاصله  63.5میلیمتر پایین تر از نقطه بالایی  مطابق شکل 5 به تعداد  10000بار اعمال می شود. زاویه اعمال عمود بر پشت سری می باشد. در این تست پیچیدگی فنی در قسمت مکانیزم اعمال نیرو در زاویه مختلف بر روی پشتی صندلی می‌باشد.

 در تست ششم نیروی 108 کیلوگرم  طبق (شکل 6) بوسیله سیستم سروموتور فریم صندلی را به تعداد  30000بار اعمال می شود. در این تست پیچیدگی فنی در قسمت طراحی و ساخت مکانیزم اعمال نیرو روی فریم صندلی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *