شرکت هیما صنعت آریا

طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت

دسته‌بندی نشده

دستگاه ضربه آیزود چارپی

دستگاه ضربه ایزود چارپی (Pendulum Impact Tester)

دستگاه ضربه پاندولی به روش آیزد و چارپی(Izod/charpy) آزمایش مکانیکی و معیار پذیرش مواد در صنعت پلاستیک است. آزمون ضربه تفاوت بین مواد ایجاد می کند که در آزمون کشش مشخص نمی شود در این آزمون انرژی جذب شده، تشخیص نوع شکست در سطح شکست و تاثیر عوامل مختلف مانند دما و عملیات حرارتی در رفتار شکست مشخص می شود. اساس کار دستگاه  به اين شکل است كه نمونه آزمايش دراثر ضربه يك پاندول سريع شكسته و مقدار انرژي جذب شده در عمل شكست، با توجه به اختلاف ارتفاع آونگ، قبل و بعد از عمل ضربه  اندازه گيري می شود. اطلاعات این آزمایش برای بررسی رفتار ماده در موقعیتهای مختلف مناسب است.

کاربرد:

 آزمون ضربه پاندولی به عنوان معیار پذیرش و استحکام قطعات پلیمری و پلاستیکی در صنعت برای شبیه سازی محیط واقعی و جلوگیری از شکست و پیشبینی شکست نمونه کاربرد دارد. همچنین دستگاه تست ضربه برای آزمایش ارزیابی مقاومت به ضربه، میزان شکست و نوع شکست در سطح نمونه استاندارد پلاستیکهای شکننده مورداستفاده قرار می گیرد.

اجزای دستگاه:

دستگاه تست ضربه پاندول از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اول شامل استراکچر دستگاه دارای شاسی با استحکام  بالا که سایر اجزای دستگاه روی آن قرار می‌گيرد که هنگام وارد کردن ضربه پاندول به نمونه، وزن پایه و استراکچر باید به گونه ای در نظر گرفته شود که دستگاه هیچ نوع حرکتی نداشته باشد.  قسمت دوم، پاندول از نوع اینرسی شامل یک میله و سر ضربه زننده (چکش) متصل به آن است و به طور دقیق بالانس شده است. پاندول بر اساس نوع آزمون، در ایزود و چارپی با هم متفاوت هستند،  لبه ضربه زن از فلزی با قدرت سایشی بالا، محکم براي جلوگیري از تغییر شکل و داراي قابلیت انتقال نیرو به نمونه تشکیل شده است این پاندول توسط یک اهرم رها کننده مهار و در زمان تست عمل رها سازی نمونه را به عهده دارد.

قسمت سوم شامل سندان های مختلف کوچک، بزگ و محدب که بتوان تست ضربه را با روشهای چارپی، ایزود و کششی انجام داد. و قسمت چهارم دستگاه بخش اندازه گیری میباشد که خود بسته به نوع دستگاه از دو روش برای اندازه گیری زاویه و انرژی شکست بهره میبرد روش اول صفحه مدرج و روش دوم نوع دیجیتالی که به وسیله اینکودربا دقت بالا زاویه را اندازه گیری و توسط یه پردازنده محاسبات مربوطه را اندازه گیری مینماید در دستگاههای تولیدی مجموعه ADO از نوع روش دوم و یا ترکیب این دو استفاده میگردد.

عملکرد دستگاه:

مکانیزم دستگاه ضربه پاندولی اندازهگیری مقدار انرژی لازم برای شکستن نمونه پلاستیک در اثر بار لحظه ای (ضربه) می‌باشد . برای انجام آزمایش ابتدا نمونه پلاستیک از درابعاد مشخص شده در استاندارد تهیه و ناچ ذکر شده رو نمونه اعمال سپس درون فک نگهدارنده  قرار گرفته، پاندول در ارتفاع مشخص با اهرم رها کننده آزاد می شود نمونه باید به گونه ای در سندان قرار داده شود که لبه ضربه زننده ی پاندول به مرکز نمونه برخـورد کند.  پس از شکست نمونه  بالاترین ارتفاع  پاندول توسط شاخص یا سنسور زاویه، متصل به محور پاندول ثبت و مقدار انرژی جذب شده بر حسب ژول در نمایشگر قابل رویت است. شكستن نمونه آزمايش باعث جذب مقداري انرژي مي شود. اين انرژي جذب شده برابر است با تفاوت بين انرژي پتانسيل و انرژي باقيمانده اي كه با بالا رفتن پاندول ايجاد مي شود. انرژی شکست، زاویه اولیه، زاویه  نهایی، تلفات اصطکاک، انرژی اولیه و انرژی ثانویه به وسیله نرم افزار دستگاه ضربه قابل محاسبه است.

مشخصات دستگاه:

  • پاندول (آونگ) با ظرفیت های متنوع مطابق با استانداردهای (DIN, ISO ,ASTM) قابل عرضه میباشد.
  • قابلیت تغییر سندان پاندول این اجازه را به کاربر می دهد تا تست را با روشهای چارپی(Charpy) ، آیزود (Izod) و کششی (tensile) انجام داد .
  • طراحی منحصر به فرد و ارگونومیک به منظور ایجاد محیطی ایمن، تعاملی و و آسان برای اپراتور که شامل موارد زیر میباشد:
  • ●  تعویض پاندول از طریق یک قفل کن سریع با کمترین لقی و تکرار پذیزی ضربه بالا میسر میشود.
  • وسیله رهاسازی پاندول اتوماتیک از طریق قفل مغناطیسی بدون اصطکاک با کاربری ساده و  صرفه جویی در زمان
  • مجهزکردن فک نگهدارنده نمونه در آزمون ایزود  به یک مکانیزم مخصوص به منظور استاندارد کردن فشار فک نگهدارنده ( مناسب برای پلاستیک ها که به فشار حساس هستند)
  • دارای کیبورد سبک و راحت، استفاده از نمایشگر لمسی برای کنترل آزمون و گزارش دادها با کیفیت بالا و کنترل سریع پارامترها
  • ●  استفاده از میز با ابعاد متناسب با ظرفیت دستگاه و سینی جمع اوری نمونه های انجام شده دارای کاور شکیل برای حفاظت از اپراتور حین آزمون
  • حفاظ از جنس پلکسی گلاس دور دستگاه به منظور ایمنی بیشتر
  • پایههای نصب شده زیر دستگاه برای فیکس کردن و تراز افقی دستگاه روی میز، از جنس فولاد تنش گیری شده به منظور کم کردن لرزش ضربه پاندول به دستگاه برای رسیدن به نتایج قابل اطمینان بدون توجه به شرایط محیط آزمون
  • دارای نرم افزاری با سرعت، سهولت استفاده، ذخیره اطلاعات، محاسبه خودکار و نمایش اطلاعات (زاویه سقوط برحسب درجه، نمایش مقدار انرژی جذب شده برحسب ژول، تلفات اصکاک، مدت زمان نوسان و  موقعیت عمودی آونگ)
  • لبه ضربه زن از فولاد با قدرت سایشی بالا، محکم براي جلوگیري از تغییر شکل و قابلیت انتقال نیرو
  • اتصال دستگاه به  PCاز طریق رابط، برای  ارسال و دستیابی مستقیم به اطلاعات
  • ❖  تجهیز دستگاه ضربه برای کاربری راحت به مرکز شکافNotch centering (مرکز ضربه پاندول)
  • مجهز به باکس برش دستی و اتوماتیک برای استاتدارد سازی نمونه های مورد ازمایش در صورت سفارش مشتری

مشخصات فنی:

مواد آزمون پلاستیک
روش  ایزود، چارپی و کشش
انرژی پاندول 20-1 ژول
دقت ضربه 0.1درجه
دقت اندازه گیری 0.01
سرعت ضربه برای چارپی 9/2 و 5/3  برای ایزود 5/3 برای تنسایل 9/2 و 5/3 ( متر/ثانیه ) ±10%
توان ولتاژ 220 ولت، فرکانس50(هرتز)، 160 وات
زاویه رهایی 150درجه
وزن با لوازم جانبی 120کیلوگرم
ابعاد دستگاه (طول، عرض، ارتفاع) )79*38*78( میلیمتر
Plastic Test materials
Izod , Charpy, tensile tests  Method
1-20J impact energy
0. 1 Impulse resolution
0.01 Measurement accuracy
2.9-3.5 () m/s Charpy 3.5 () m/s Izod  2.9-3.5 () m/s Tensile Impact speed
220v, 50 Hr. 160w Power supply
150 degree Angle of release
120 Kg Weight (accessories)
(78*38*79) mm Dimensions (W x H x D)

استانداردها:

تعیین ویژگی های ضربه پاندول روی پلاستیک ها با روش چارپی، آیزود و کششی ISO 179-1 (Charpy) ISO 180 (Izod)
تعیین ویژگی تست ضربه چارپی در پلاستیک ها ISO 179-2 06/2000
تعیین مقدار انرژی ضربه پاندولی لوله های ترمو پلاستیک برای انتقال مواد سیال ISO 9854 (Charpy)
استاندارد و روش های مقاومت ضربه پاندولی در پلاستیک ها ASTM D 6110 (Charpy) ASTM D 256 (Izod)
روش تست ضربه روی مواد پلاستیک و عایق الکتریکی  ASTM D 1822  (Tensile impact)